بررسی آیفون XS Max اپل

مرجعی معرفی جدیدترین و بهترین گوشی های موبایل

بررسی آیفون XS Max اپل

۲۶۳ بازديد

آیفون XS Max به‌ لطف نمایشگر OLED وسیع ۶.۵ اینچی و پردازنده‌ی هفت‌ نانومتری A12 Bionic خود، بزرگ‌ترین و قدرتمندترین گوشی هوشمندی است که کوپرتینونشین‌ها تاکنون روانه‌ی بازار کرده‌اند.

سال گذشته تیم کوک در جریان مراسم رونمایی آیفون ۱۰ از این محصول به‌عنوان آینده‌ی گوشی‌های هوشمند نام برد؛ محصولی که به‌زعم مدیرعامل اپل قرار بود درست‌ مانند نخستین نسل آیفون، طلایه‌دار مسیری باشد که صنعت گوشی‌های هوشمند در طول یک دهه‌ی آینده، طی خواهد کرد. صرف‌نظر از صحبت‌های حماسی تیم‌ کوک، iPhone X طی یک سال اخیر، یکی از بحث‌برانگیزترین ترند‌های دنیای فناوری را ترویج داد؛ امروزه صرف‌نظر از چند مدل انگشت‌شمار، کمتر پرچم‌داری را می‌توان یافت که لبه‌ی بالای نمایشگر آن، میزبان یک بریدگی نباشد! البته Notch تنها ترند حاصل از آیفون X نیست، چرا که پرچم‌دار ویژه‌ی ۱۰ سالگی برند آیفون، احراز هویت مبتنی بر شناسایی چهره و صد البته اموجی‌های پویا را نیز به فهرست علاقه‌مندی‌ تولیدکنندگان اندرویدی اضافه کرد.

نمایشگر و طراحی

استیو جابز همیشه حتی قبل از اینکه خودمان هم بدانیم، می دانست مردم چه چیزهایی دوست دارند. او با معرفی اولین آیفون به حکمرانی گوشی های دکمه ای پایان داد و ثابت کرد که کاربران، گوشی های تمام لمسی می خواهند. اما یک چیز را حسابی اشتباه می کرد.

استیو جابز سال ۲۰۱۰ گفته بود گوشی ای که توی دست راحت نباشد را کسی نمی خرد و همیشه اصرار داشت ابعاد آیفون از حدود ۴ اینچ بیشتر نشود. اما حالا در سال ۲۰۱۸ خبر می رسد که فروش نسخه ی مکس، از آیفون ایکس اس معمولی ۳ تا ۴ برابر بیشتر بوده است.

البته تعجبی هم ندارد. در حال حاضر آیفون ایکس اس برای کاربران آیفون ۱۰ جذابیتی ندارد. بقیه خریداران هم وقتی می بینند آیفون ایکس اس با آیفون ۱۰ تفاوت چندانی ندارد ترجیح می دهند محصولی را خریداری کنند که یکسالی در بازار حضور داشته و افت قیمت زیادی را تجربه کرده است. اما نمایشگر چشمگیر و بزرگ نسخه مکس می تواند برای هر خریداری جذابیت داشته باشد.

سینمای خانگی همراه

کیفیت صفحه نمایش OLED آیفون از تلویزیون منزل بسیاری از ما بیشتر است، پس هرچه بزرگتر باشد بهتر. اپل هم این موضوع را می داند و حالا اندازه صفحه نمایش جدیدترین آیفون را به ۶.۵ اینچ رسانده است. در حقیقت اپل برای ساخت آیفون ایکس اس مکس، صفحه نمایش کم حاشیه ی آیفون ۱۰ را در ابعاد غول پیکر آیفون ۸ پلاس پیاده سازی کرده است.

اسپیکر

آیفون XS Max همانند گذشته از دو اسپیکر برای تولید صدا استفاده می‌کند که به‌ترتیب در لبه‌ی پایین و بریدگی نمایشگر به‌صورت یکپارچه با اسپیکر مکالمه قرار دارند؛ اما این بار برخلاف گذشته، اسپیکر موجود در لبه‌ی بالای گوشی، بهبود یافته است و شدت صدای تولیدی آن به‌صورت حدودی با اسپیکر پایین برابری می‌کند تا بدین ترتیب آیفون ۱۰ اس، گزینه‌ای مناسب برای پخش موسیقی باشد

آیفون XS Max با صدای خروجی غنی، شفاف و عاری از نویز خود، یکی از بهترین گوشی‌های هوشمند بازار در زمینه‌ی تجربه‌ی صوتی است، این گوشی هوشمند چه در زمینه‌ی پخش موسیقی، فیلم یا بازی، خروجی صدای لذت‌بخشی را در اختیار کاربر می‌دهد. توجه داشته باشید که بلندی صدای آیفون ۱۰ اس مکس، در ردیف بهترین‌ها قرار نمی‌گیرد؛ اما کیفیت صدای خروجی آن، بسیار عالی ارزیابی می‌شود.

صدای فراگیر و شفاف

خلاء جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون در پرچم‌داران سال ۲۰۱۸ اپل نیز پابرجا است و اکنون با تصمیم سران کوپرتینو مبنی بر حذف دانگل پورت لایتنینگ به جک ۳.۵ میلی‌متری از جعبه‌ی آیفون ۱۰ اس مکس، بیش از پیش حس می‌شود. هدفون پیش‌فرض همراه فبلت جدید Apple نیز از حیث شفافیت و بلندی صدا، عملکرد بسیار خوبی دارد و می‌تواند رضایت طیف گسترده‌ای از کاربران را جلب کند.

نرم افزار

آیفون های جدید به شکل پیش فرض با iOS 12 عرضه می شوند. در این نسخه شاهد تجربه کاربری روان تر هستیم و امکاناتی هم اضافه شده که به زودی در بررسی کامل iOS 12 به جزئیاتش خواهیم پرداخت. اما در ادامه به طور خلاصه به امکانات جدید نرم افزاری در آیفون ایکس اس مکس اشاره می کنیم.

در این نسخه امکان ساخت میان بر های جدید برای سیری فراهم شده است. با این قابلیت که Siri Shortcuts مثلاً برای دستگاه تعریف کنید وقتی می گویید "Hey Siri, cheer me up" دستگاه سریعاً پلی لیست مورد علاقه شما را در اپل موزیک پخش کند. یا هر دستور دیگری که دوست دارید مثل نمایش مسیر بازگشت به منزل روی نقشه.

سخت افزار

بخشی از تجربه بی نظیر آیفون ها هم قطعاً به سخت افزار فوق العاده قدرتمند آنها بر می گردد، به گونه ای که هر سال با معرفی آیفون های جدید، شاهد سطح تازه ای از عملکرد سخت افزاری در دنیای موبایل هستیم. آیفون های امسال نیز از این قاعده مستثنی نیستند و چیپست A12 بایونیک اپل توانست رکوردها را جابجا کند. با این سطح از توان سخت افزاری، طبیعیست که آیفون های 2018 هیچ مشکلی در اجرای سنگین ترین برنامه ها، بازی ها و فعالیت ها نخواهند داشت.

اپل به رسم همیشه A12 بایونیک را قوی ترین و هوشمند ترین چیپست دنیای موبایل و اولین چیپست 7 نانومتری دنیا می داند که به دست مصرف کننده نهایی می رسد، و تعجبی ندارد که هواوی با این موضوع مخالف است. این چیپست همانند نسل قبل یعنی A11 شش هسته پردازشی دارد اما دو هسته قدرتمند آن 15 درصد قوی تر بوده و هسته های کم مصرف آن هم 50 درصد انرژی کمتری مصرف می کنند. پردازشگر گرافیکی چهارهسته ای این چیپست هم 50 درصد قوی تر از قبل شده. البته اینها آماریست که اپل ارائه کرده و در عمل، این سطح از اختلاف بین آیفون XS مکس و آیفون X دیده نمی شود.

دوربین

در نگاه نخست به مشخصات فنی آیفون XS Max‌ ممکن است چنین تصور کنید که پرچم‌داران جدید اپل در زمینه‌ی دوربین، تغییری نکرده‌اند. فبلت ۶.۵ اینچی Apple همانند آیفون ۱۰ از دوربین دوگانه‌ای متشکل از سنسورهای ۱۲ مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال تصویر استفاده می‌کند که در پسِ لنزهای ۶ لایه‌ی واید و تله‌فوتو با دیافراگم‌های f/1.8‌ و f/2.4 و فاصله‌ی کانونی معادل ۲۸ و ۵۲ میلی‌متری قرار دارند و روی آن‌ها توسط شیشه‌ای از جنس یاقوت کبود پوشانده است؛ در حالی که چینش دوربین نیز تفاوتی با گذشته ندارد.

اما سنسور اصلی آیفون ۱۰ اس ارتقاء پیدا کرده؛ بدین ترتیب که ابعاد سنسور و به‌تبع آن اندازه‌ی پیکسل‌ها از ۱/۳ اینچ و ۱.۲۲ میکرومتر در آیفون ۱۰ به ۱/۲.۵۵ اینچ و ۱.۴ میکرومتر در نسل جدید افزایش یافته، بنابراین پیکسل‌ها نور بیشتری جذب می‌کنند، اپل ادعا می‌کند که عمق پیکسل‌ها نیز از ۳.۱ به ۳.۵ میکرومتر تغییر پیدا کرده است. در کنار موارد یادشده، تعداد «پیکسل‌های فوکوس» نیز دو برابر شده است؛ نامی که اپل برای سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز خود استفاده می‌کند. توجه داشته باشید که سنسور دوم با ابعاد ۱/۳.۴ اینچی و پیکسل‌های ۱.۰ میکرومتری، تفاوتی با گذشته ندارد.

صرف‌نظر از تغییرات سخت‌افزاری، اپل الگوریتم پردازش تصویر دوربین را نیز ارتقاء داده است. دوربین آیفون XS با بهره‌گیری از ISP بهبودیافته‌ی A12 Bionic با ۴ فریم بافر، اکنون لگ شاتر را به صفر کاهش می‌دهد، ضمن اینکه به‌ مدد ISP‌ بهبودیافته‌، سنسورهای سریع‌‌‌تر و الگوریتم‌های پیشرفته‌تر پردازش تصویر، حین ثبت عکس، ۴ فریم میانی و یک فریم با نوردهی طولانی نیز ثبت می‌شود، سپس با ترکیب‌شدن تمام فریم‌ها، عکس نهایی تولید می‌شود، اپل این قابلیت را Smart HDR می‌نامد و هدف از آن، بهبود گستره‌ی دینامیکی تصاویر، شکار بهتر سوژه‌های در حال حرکت و کاهش نویز در محیط‌های تاریک است. دوربین دوگانه‌ی آیفون را فلش بهبودیافته‌ی چهارگانه‌ی True Tone همراهی می‌کند که از سیستم تشخیص فلیکر نیز بهره می‌برد.
آیفون اکنون برای تشخیص عمق به دوربین دوم اتکا ندارد و این فرآیند را به‌لطف موتور تشخیص عمق ISP و با بهره‌گیری از داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط Neural Engine از چهره‌ی سوژه انجام می‌دهد، بدین ترتیب، آیفون XS و آیفون XS Max برای ثبت تصاویر پرتره، تنها از دوربین اصلی استفاده می‌کنند. آیفون XS به‌ کاربر امکان تغییر عمق میدان تصاویر پرتره را پس از ثبت عکس‌ها نیز می‌دهد؛ قابلیتی که پرچم‌داران اندرویدی از مدت‌ها پیش ارائه می‌دهند. ظاهرا نسخه‌ی بتای نخست iOS 12.1 در گوشی‌های سری آیفون XS، امکان تغییر میدان عمق حین ثبت عکس را نیز در بطن خود دارد.
دوربین سلفی TrueDepth آیفون XS Max از همان سنسور ۷ مگاپیکسلی نسل قبل استفاده می‌کند که در پسِ لنزی با دیافراگم f/2.2 قرار دارد و اکنون به‌ لطف ISP جدید، سرعت عملکرد آن دو برابر شده است. دوربین سلفی به‌ کمک دوربین IR و پرتوافکن Face ID عمق را تشخیص می‌دهد و توانایی ثبت تصاویر پرتره را دارد. یادآور می‌شویم که عمق میدان عکس‌های سلفی را نیز می‌توان پس از ثبت کردن ‌آن‌ها تغییر داد. دوربین جلوی آیفون ۱۰ اس مکس امکان ضبط ویدیوهای فول اچ‌دی با نرخ ۶۰ فریم‌ بر ثانیه را در اختیار کاربر قرار می‌دهد و از قابلیت لرزش‌گیر سینمایی ویدیوها بهره می‌برد.

واقعیت افزوده

بالا گرفتن تب هوش مصنوعی در دنیای تکنولوژی و به خصوص حوزه موبایل، باعث شد تا اپل و چند شرکت دیگر سال گذشته پردازنده اختصاصی AI را داخل چیپست هایشان قرار دهند. امسال هم یکی از اجزای اصلی چیپست A12 اپل پردازنده اختصاصی هوش مصنوعی آن یعنی Neural Engine است که به پردازنده اصلی کمک می کند تا نیازهای کاربر را بر اساس مدل های پیشرفته یادگیری ماشین برطرف کنند. البته این پردازنده به مراتب بهتر از قبل شده و حالا به جای 600 میلیارد، 5 هزار میلیارد عملیات را در هر ثانیه پردازش می کند، یعنی حدود 9 برابر سریع تر.

با بهره گیری از این پردازنده سریع در آیفون XS، حالا سیری کمی سریع تر به فرمان ها پاسخ می دهد، انیموجی و میموجی ها با سرعت و دقت بیشتری اجرا می شوند، عکاسی پرتره و نورپردازی های استودیویی هم اندکی بهتر شده اند، به خصوص اینکه حالا می توانید پیش نمایش نورپردازی استودیویی روی سوژه های در حال حرکت را هم ببینید که البته بی شباهت به فیلم های ترسناک هم نیست.

بازده و عملکرد

گوشی‌های هوشمند اپل معمولا در زمینه‌ی توان پردازشی، بهترین‌های بازار را به چالش می‌کشند و آیفون XS نیز به‌ لطف پردازنده‌ی جدید A12 Bionic، به‌عنوان نخستین تراشه‌ی هفت نانومتری به حکمرانی بر دنیای موبایل‌ها ادامه می‌دهد. اگرچه هواوی با رونمایی از کرین ۹۸۰، پیش از اپل، عنوان نخستین سازنده‌ی تراشه‌ی هفت نانومتری را به‌ خود اختصاص داد؛ اما کوپرتینونشین‌ها نخستین گوشی‌های هوشمند دنیا با چنین پردازنده‌ای را روانه‌ی بازار کردند.

اپل مانند گذشته در جریان رونمایی از آیفون‌های جدید، صرفا به بیان کلیاتی از تراشه‌ی A12 Bionic پرداخت؛ بنابراین مواردی مانند فرکانس هسته‌ها و حافظه‌ی کش که هواوی به تفصیل پیرامون آن‌ها صحبت کرد، در مورد A12 Bionic پوشیده است. در ادامه، تمام اطلاعاتی را که تا به این لحظه در مورد مشخصات فنی تراشه‌ی هفت نانومتری اپل می‌دانیم، با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

باتری

شرکت ها هر سال تمام تلاش خود را به کار می بندند تا توان سخت افزاری محصولاتشان را افزایش دهند و در این راه هم کاملاً موفق هستند، ولی وقتی نوبت به باتری می رسد کفگیر نوآوری به ته دیگ می خورد. خیلی هم به اعداد مربوط به کاهش مصرف انرژی چیپست ها توجه نکنید چون در بهترین حالت فقط در شرایط خاص و آزمایشگاهی به وقوع می پیوندند.

اپل باتری 3174 میلی آمپر ساعتی را در آیفون XS Max به کار گرفته که در مقایسه با آیفون XS حدود 20 درصد بیشتر است، ولی شارژدهی هر دو دستگاه تقریباً در یک سطح قرار دارد و با نسل قبل هم تفاوت چندانی نکرده است. تجربه چند روزه ما با این گوشی نشان داد که نهایتاً یک روز کامل می توانید روی باتری این گوشی حساب کنید، آن هم در شرایطی که استفاده عادی داشته باشید. اپل هنوز در زمینه شارژدهی اختلاف قابل توجهی با پرچمداران دنیای اندروید دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.